STOP UZALEŻNIENIOM! UŻYWKOM MÓWIĘ NIE.

                             


  Scenariusz lekcji “Używkom mówię NIE”


Autorzy: Gracjana Jaszczołt, Edyta Okoń, Anastasiia Yemelianova


Temat zajęć: Używkom mówię NIE.


Czas realizacji: 90-120 min.


Grupa wiekowa: 7-8 kl szkoły podstawowej


Cel ogólny warsztatów: Uświadomienie uczestnikom fizycznych, psychicznych i społecznych skutków zażywania substancji uzależniających. Kształtowanie postawy asertywności.


Cele operacyjne:


Po warsztatach uczeń/uczennica:

-zna substancje uzależniające i wie jak oni działają

-zna przyczyny, które powodują że ludzie sięgają po używki

-zna skutki oddziaływania używek na organizm człowieka

-zna sposoby odmawiania: uczy się asertywnych zachowań

-ma wiedzę o odpowiedzialności prawnej dotyczącej używek

-wie, gdzie może szukać pomocy w przypadku uzależnień


Forma i metody pracy:

 -praca indywidualna,

-praca w grupach lub parach,

- praca w zakładach uzależniających i dyskusja z osobami, którzy mają problemy z uzależnieniem


Materiały:

-projektor

-laptop z internetem


Faza wstępna:

1.Nauczyciel zadaje podstawowe pytanie “Co to jest uzależnienie?” i “Jakie są rodzaje uzależnień?”

2.Wspólnie z dziećmi przeprowadzają burzę mózgów odpowiadając na powyższe pytania.


Przebieg zajęć:

  1. Nauczyciel przedstawia uczestnikom zadanie, polegające na tworzeniu komiksów. Na podstawie danego tematu mają  stworzyć komiks i uwzględnić w nim jakby oni postąpili w danej sytuacji. Następnie muszą ocenić skalę trudności zachowania, które proponują w skali od 1-5. Ocenia to poziom trudności jakie sprawia nastolatkom racjonalna decyzja i nieuleganie naciskom grupy oraz namowom otoczenia. Następnie nauczyciel omawia z uczniami każdą scenkę i przedstawia przepisy prawne związane z zażywaniem narkotyków i dopalaczy.

  • Jesteś na imprezie urodzinowej, na której twoi koledzy piją, palą, zażywają substancje psychoaktywne. Namawiają ciebie, gdy odmawiasz to zaczynają cię wyśmiewać.

  • Twoi koledzy chcą podwieźć Cię z imprezy samochodem. Kierowca jednak jest pod wpływem alkoholu. Namawia Cię byś wsiadł. 

  • Okazuje się, że na imprezie, na którą przybyłeś jest marihuana, którą zażywają uczestnicy imprezy i do czego co chwile Ciebie namawiają.

  • Obserwujesz, że twój kolega ostatnio dziwnie się zachowuje. Podejrzewasz , że zażywa dopalacze.


  1. Nauczyciel dzieli uczniów na  4 grupy 5-6 osobowe. Uczniowie dostaną nienumerowane, porozrzucane kartki, gdzie będą uwzględnione etapy uzależnień od alkoholu. Ich zadaniem będzie połączenie odpowiedniej fazy z kartką. Po zakończeniu pracy nastąpi omówienie tych faz.

- Następuje odkrycie, że picie jest sposobem na poprawę samopoczucia. Najczęściej ma charakter okazjonalny, towarzyski.

- Zaczyna się świadome dążenie do zmiany nastroju; już wiadomo, ile trzeba wypić, aby osiągnąć pożądany stan: zapomnienie, luz. Zaczyna się poszukiwanie tego nastroju i jednoczesne wchodzenie w nawyk picia.

- Wyraźny początek choroby, picie staje się kłopotliwe. Pojawia się wstyd z powodu picia i związanego z nim zachowania. Pijący wymyśla powody upijania się: „wypiłem na pusty żołądek”, „mieszałem alkohole”, „piłem za szybko”. Po pewnym czasie pojawia się jednak poczucie winy, niezadowolenie z siebie. Pijący coraz częściej układa plan dnia wokół okazji do wypicia.

- Pije się, żeby „dojść do siebie”. Picie staje się koniecznością, pozostaje zupełnie poza kontrolą. Coraz częstsze są „przerwy w życiorysie”. Pijący stają się agresywni, przerzucają nienawiść do siebie na innych, zwykle na członków rodziny.

  1. Nauczyciel rozmawia z uczestnikami o tym jak oni odmawiają swoim kolegom/koleżankom skorzystania z używek. Następnie po przeprowadzeniu przez nauczyciela swoich podstawowych zasad poproś o odegranie kilku scenek, w których będą szkolić tą umiejętność a reszta uczestników będzie ich oceniać.

Umiejętność mówienia NIE

1. Najpierw powiedz „NIE”.

2. Mów w sposób jasny, stanowczy, bez wahań.

3. Utrzymaj kontakt wzrokowy.

4. Zaproponuj alternatywę:

− możemy pójść razem do kina, na lodowisko, na basen…

− możemy pójść na colę, na lody, na dobre ciastko…

5. Poproś tę osobę, żeby przestała Cię namawiać i nie robiła tego więcej.

6. Zmień temat.

7. Unikaj stosowania wymówek, powiedz prawdę: „nie chcę pić alkoholu”.

4.Nauczyciel rozdaje kartkę z wydrukowanym człowiekiem  każdemu uczestnikowi. Ich zadaniem jest przedstawienie na niej w dowolny sposób jak szkodliwe są używki, jak nałogowe stosowanie używek może zniszczyć zdrowie. Następnie odpowiedzi uczestników są zapisywane na tablicy. Kolejno nauczyciel przedstawia zdjęcia osób uzależnionych i ich problemy zdrowotne spowodowane długoletnim spożywaniem używek.

5.Nauczyciel tworzy krzyżówkę dla uczniów. Ich zadaniem jest uzupełnić ją odpowiednimi hasłami i znalezieniem głównego hasła

https://learningapps.org/display?v=pdxhum9bc20  


Faza końcowa:

Krótka rozmowa z uczniami odnośnie ich refleksji, czy podobały im się zajęcia, czy mają pytania. Następnie wspólnie oglądamy filmik, aby uświadomić uczniów, gdzie można zwracać się o pomoc:

https://youtu.be/oPejOqi1RgI



Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Wprowadzenie litery K, k na podstawie wyrazu KOT

Bajki, baśnie i LearningApps