Uzależnienia? Czy naprawdę warto? Alkoholizm.


Autorki: Aleksandra Czaja, Wioleta Malinowska, Martyna Stenka


Temat zajęć:  Uzależnienia...  Czy naprawdę warto? Alkoholizm.


Czas realizacji: 90 minut-120 minut


Grupa wiekowa: młodzież, 15-16 lat, uczniowie gimnazjum 


Cele operacyjne: 

  • wpływ alkoholu na życie oraz organizm człowieka 

  • ukazanie możliwości osiągnięcia wielu sukcesów w życiu prywatnym i zawodowym

  • ćwiczenie postaw asertywnych, takich jak umiejętność mówienia ,,nie’’ , dokonywanie racjonalnych wyborów,  budowanie zdrowych relacji społecznych, umiejętne rozwiązywanie konfliktów oraz radzenie sobie ze stresem 

  • poznanie różnicy pomiędzy uzależnieniem fizycznym a psychicznym

  • poznanie czynników wpływających na uzależnienie 

  • zapoznanie się z objawami wskazującymi na chorobę alkoholową 

  • poznanie umiejętności chroniących przed nałogowymi zachowaniami 



Formy i metody pracy: 

  • praca w grupach, 

  • praca ze smarfonem w aplikacji Kahoot

Materiały: markery, duże kartki papieru,  taśma klejąca, nożyczki, sznurek, lista praw


Przebieg zajęć

  • Trener wita grupę i przedstawia zwięźle tematykę zajęć. Następnie prosi, aby każdy z uczestników przedstawił się, dodając co go wyróżnia oraz przez  co rozumie termin “uzależnienie”. 


  • Przedstawienie prezentacji z możliwością wtrącania sugestii uczestników.

https://www.canva.com/design/DAD-rHZqKpI/KsxRPVJhnvjHV_9WK3bV5Q/edit

  • Trener prosi o podzielenie się uczestników w 5 osobowe grupy. Jedna osoba z grupy siada na krześle po czym zostaje przyklejona do niej taśmą-jej zadaniem jest uwolnienie się. Następnie wspólnie omawiamy, co czuła osoba na krześle, a do dostrzegli inni. Celem tego ćwiczenia jest uświadomienie młodzieży jak trudno jest zerwać z uzależnieniem i jak reagują na to otaczające nas osoby.

  • Następnie każdy zespół otrzymuje duże kartki z napisami: “po wypiciu jest pewny siebie”, “trzęsą mu się ręce”, “dobrze zarabia”, “zostawia go żona”, “dzieci się go wstydzą”, “traci pracę”, “ zabierają mu prawo jazdy” itd. (uczestnicy mogą dopisać coś od siebie). Ich zadaniem jest ułożenie tzw. tunelu alkoholika- wydarzeń, które skutkują spożywaniem alkoholu. Należy zwrócić uwagę na to, jakie relacje z otoczeniem ma osoba uzależniona. Warto pamiętać o tym, że później dla osoby chorej istnieje tylko butelka alkoholu, rozpadają się związki, rodziny i każde inne relacje. 

  • Trener udostępnia uczestnikom kod do aplikacji Kahoot:

https://create.kahoot.it/share/uzaleznienia/54b1f7ec-b80a-44e3-9445-0a63c1dba831

Uczestnicy rozwiązują quiz.

  • Trener przeprowadza kurs asertywności. Każdy uczestnik jest proszony o napisanie na  żółtych kartkach sytuacji, w których czują się pod presją i chcą odmówić, ale nie wiedzą jak. Następnie wieszamy karteczki na wcześniej przygotowanym sznurku i odczytujemy.

  • Na dużej planszy trener pisze słowo “ASERTYWNOŚĆ”. Każda chętna osoba może podejść i dopisać termin, który kojarzy mu się z tym słowem.

  • Trener dzieli uczestników na trzy osobowe grupy. Każda otrzymuje krótki opis sytuacji, którą ma odegrać. Pozostali analizują zachowania odgrywających, zwracając uwagę na zastosowanie asertywności.

  • Trener rozdaje uczestnikom kartki z wypisanymi prawami. Każda osoba po kolei czyta jakie ma prawo. W ten sposób jednoczymy grupę, jednocześnie ucząc młodzież jakie prawa im przysługują.

  • Na koniec trener przedstawia uczestnikom krótki film mający na celu motywowanie do zmiany: 

https://www.canva.com/design/DAD9F7MPRMI/arBTXc04DM6UMGitAz6QSQ/view?utm_content=DAD9F7MPRMI&utm_campaign=designshare&utm_medium=link&utm_source=publishsharelink

  • Podziękowanie za udział w zajęciach. Pożegnanie z uczestnikami i rozdanie ulotek.

https://www.canva.com/design/DAD9FsuUiuk/sBcqeb2cUA4vMs9f09EvEQ/view?utm_content=DAD9FsuUiuk&utm_campaign=designshare&utm_medium=link&utm_source=publishsharelink





Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Wprowadzenie litery K, k na podstawie wyrazu KOT

STOP UZALEŻNIENIOM! UŻYWKOM MÓWIĘ NIE.

Bajki, baśnie i LearningApps