Uzależnienia? Czy naprawdę warto? Alkoholizm.
Autorki: Aleksandra Czaja, Wioleta Malinowska, Martyna Stenka
Temat zajęć: Uzależnienia... Czy naprawdę warto? Alkoholizm.
Czas realizacji: 90 minut-120 minut
Grupa wiekowa: młodzież, 15-16 lat, uczniowie gimnazjum
Cele operacyjne:
wpływ alkoholu na życie oraz organizm człowieka
ukazanie możliwości osiągnięcia wielu sukcesów w życiu prywatnym i zawodowym
ćwiczenie postaw asertywnych, takich jak umiejętność mówienia ,,nie’’ , dokonywanie racjonalnych wyborów, budowanie zdrowych relacji społecznych, umiejętne rozwiązywanie konfliktów oraz radzenie sobie ze stresem
poznanie różnicy pomiędzy uzależnieniem fizycznym a psychicznym
poznanie czynników wpływających na uzależnienie
zapoznanie się z objawami wskazującymi na chorobę alkoholową
poznanie umiejętności chroniących przed nałogowymi zachowaniami
Formy i metody pracy:
praca w grupach,
praca ze smarfonem w aplikacji Kahoot
Materiały: markery, duże kartki papieru, taśma klejąca, nożyczki, sznurek, lista praw
Przebieg zajęć:
Trener wita grupę i przedstawia zwięźle tematykę zajęć. Następnie prosi, aby każdy z uczestników przedstawił się, dodając co go wyróżnia oraz przez co rozumie termin “uzależnienie”.
Przedstawienie prezentacji z możliwością wtrącania sugestii uczestników.
https://www.canva.com/design/DAD-rHZqKpI/KsxRPVJhnvjHV_9WK3bV5Q/edit
Trener prosi o podzielenie się uczestników w 5 osobowe grupy. Jedna osoba z grupy siada na krześle po czym zostaje przyklejona do niej taśmą-jej zadaniem jest uwolnienie się. Następnie wspólnie omawiamy, co czuła osoba na krześle, a do dostrzegli inni. Celem tego ćwiczenia jest uświadomienie młodzieży jak trudno jest zerwać z uzależnieniem i jak reagują na to otaczające nas osoby.
Następnie każdy zespół otrzymuje duże kartki z napisami: “po wypiciu jest pewny siebie”, “trzęsą mu się ręce”, “dobrze zarabia”, “zostawia go żona”, “dzieci się go wstydzą”, “traci pracę”, “ zabierają mu prawo jazdy” itd. (uczestnicy mogą dopisać coś od siebie). Ich zadaniem jest ułożenie tzw. tunelu alkoholika- wydarzeń, które skutkują spożywaniem alkoholu. Należy zwrócić uwagę na to, jakie relacje z otoczeniem ma osoba uzależniona. Warto pamiętać o tym, że później dla osoby chorej istnieje tylko butelka alkoholu, rozpadają się związki, rodziny i każde inne relacje.
Trener udostępnia uczestnikom kod do aplikacji Kahoot:
https://create.kahoot.it/share/uzaleznienia/54b1f7ec-b80a-44e3-9445-0a63c1dba831
Uczestnicy rozwiązują quiz.
Trener przeprowadza kurs asertywności. Każdy uczestnik jest proszony o napisanie na żółtych kartkach sytuacji, w których czują się pod presją i chcą odmówić, ale nie wiedzą jak. Następnie wieszamy karteczki na wcześniej przygotowanym sznurku i odczytujemy.
Na dużej planszy trener pisze słowo “ASERTYWNOŚĆ”. Każda chętna osoba może podejść i dopisać termin, który kojarzy mu się z tym słowem.
Trener dzieli uczestników na trzy osobowe grupy. Każda otrzymuje krótki opis sytuacji, którą ma odegrać. Pozostali analizują zachowania odgrywających, zwracając uwagę na zastosowanie asertywności.
Trener rozdaje uczestnikom kartki z wypisanymi prawami. Każda osoba po kolei czyta jakie ma prawo. W ten sposób jednoczymy grupę, jednocześnie ucząc młodzież jakie prawa im przysługują.
Na koniec trener przedstawia uczestnikom krótki film mający na celu motywowanie do zmiany:
Podziękowanie za udział w zajęciach. Pożegnanie z uczestnikami i rozdanie ulotek.
Komentarze
Prześlij komentarz