Zdrowe odżywianie
Scenariusz
Autorzy: Filipczuk Ewa, Littwin Dominika
Temat zajęć: Zdrowy tryb życia
Czas realizacji: 120 minut
Grupa wiekowa: 6-8 klasa podstawowa
Cel warsztatów: Uświadomienie młodzieży, jak ważne jest prowadzenie zdrowego trybu życia oraz do czego doprowadza brak jakiejkolwiek aktywności fizycznej
Cele operacyjne
Po warsztatach uczeń/uczennica:
posiada podstawowa wiedzę na temat zasad żywieniowych
uczeń potrafi wymienić zasady zdrowego odżywiania
potrafi umiejscowić składniki pokarmowe w piramidzie żywienia
uczeń potrafi czytać tabele zawartości kalorycznej poszczególnych produktów
potrafi obliczyć BMI
jest świadomy konsekwencji jakie niesie niezdrowe odżywianie
zna najczęstsze choroby wywołane otyłością
zna podstawowe ćwiczenia ogólnousprawniające
jest świadomy konsekwencji jakie niesie brak aktywności fizycznej
Forma i metody pracy:
praca indywidualna,
praca w grupach lub parach
praca na sali gimnastycznej lub świeżym powietrzu
Materiały:
projektor
gra “Milionerzy”
(https://learningapps.org/watch?v=pvk07vvk320)
gra “Koło Fortuny” (https://wheeldecide.com/index.php?c1=3xpompka&c2=5xprzysiad+sumo&c3=%22plank%22&c4=10+brzuszk%C3%B3w&c5=10+skok%C3%B3w+przez+skakank%C4%99&c6=5xwyskok+z+przysiadu&c7=5+brzuszk%C3%B3w+na+pi%C5%82ce&c8=5+uniesie%C5%84+do+g%C3%B3ry+pi%C5%82ki+lekarskiej&col=light&t=Twoje+zadanie+to...&time=5)
zabawa przy użyciu kodów QR
aplikacja “Zdrowe Zakupy”
kostiumy zawodników sumo
Faza wstępna
Nauczyciel zadaje podstawowe pytanie czym dla uczniów jest zdrowy tryb życia
wspólnie z dziećmi przeprowadzamy burzę mózgów odpowiadając na powyższe pytanie.
Przebieg zajęć:
Nauczyciel dzieli uczniów na grupy 4-5 osobowe. Każda grupa otrzymuje papierową piramidę oraz produkty żywnościowe. Ich celem jest dopasowanie jak według nich powinna wyglądać taka piramida i co powinno znaleźć się na samej górze. Po czym analizujemy wspólnie ich pracę oraz przedstawiamy piramidę - jak prawidłowo powinna wyglądać.
Następnie uczniowie dobierają się pary. Każda para otrzymuje od nauczyciela kilka opakowań po produktach różnego pochodzenia oraz nazwę aplikacji, którą mają pobrać na swoje smartphony. Aplikacją uczniowie skanują kod kreskowy na produktach, po czym wyskakuje im informacja o składzie danego produktu oraz czy dany produkt jest zdrowy. Analizujemy również etykiety i informacje o kaloryczności.
Na tablicy pokazujemy wzór na obliczenie swojego BMI oraz wyjaśniamy, co to jest. Każdy uczeń indywidualnie oblicza swoje BMI. Następnie analizujemy czy uczniowie znaleźli się w odpowiednim dla nich przedziale.
Uczniowie przemieszczają się na salę gimnastyczną, gdzie ustawiają się w kolejce. Dwójkami są proszeni o założenie kostiumów zawodników sumo. Teraz mają możliwość sprawdzenia jak funkcjonuje bardzo otyła osoba. Dzieci próbują związać sobie buty, podnieść różne przedmioty z ziemi, mogą również pobiegać po sali.
Nauczyciel uświadamia uczniom jakie problemy niesie za sobą otyłość oraz jakie choroby wywołuje w przyszłości.
Dzieci mają chwilę przerwy by nabrać siły, w między czasie nauczyciel układa po sali gimnastycznej lub boisku szkolnym karteczki z kodem QR. Dzieci przemieszczają się w jak najszybszym tempie po stacjach. Kody po odblokowaniu zawierają link do filmików z ćwiczeniami, które dzieciom są dobrze znane np. pajacyki. Po wykonaniu ćwiczenia dzieci przechodzą do następnej stacji.
Na sali gimnastycznej lub zwykłej sali, na projektorze wyświetlamy grę “Koło fortuny”. Chętne dzieci podchodzą do komputera i kręcą kołem a następnie wykonują ćwiczenie, które wylosowali. Na kole znajdują się podstawowe ćwiczenia ogólnousprawniające Dzięki tej zabawie mają okazję je poznać oraz pod okiem nauczyciela dowiedzieć się, czy wykonują je prawidłowo.
Na sam koniec na projektorze wyświetlamy grę “Milionerzy” w celu podsumowania informacji jakie dzieci uzyskały podczas warsztatów. Dzieci grają wspólnie, chętni zgłaszają się do odpowiedzi, mają również możliwość wykorzystania różnych wskazówek.
Faza końcowa:
Krótka rozmowa z uczniami na temat refleksji po zajęciach, jak im się podobały warsztaty oraz co najbardziej.
Komentarze
Prześlij komentarz