Zdrowe odżywianie

Scenariusz



Autorzy: Filipczuk Ewa, Littwin Dominika


Temat zajęć: Zdrowy tryb życia


Czas realizacji: 120 minut


Grupa wiekowa: 6-8 klasa podstawowa


Cel warsztatów: Uświadomienie młodzieży, jak ważne jest prowadzenie zdrowego trybu życia oraz do czego doprowadza brak jakiejkolwiek aktywności fizycznej


Cele operacyjne


Po warsztatach uczeń/uczennica:

  • posiada podstawowa wiedzę na temat zasad żywieniowych

  • uczeń potrafi wymienić zasady zdrowego odżywiania

  • potrafi umiejscowić składniki pokarmowe w piramidzie żywienia 

  • uczeń potrafi czytać tabele zawartości kalorycznej poszczególnych produktów

  • potrafi obliczyć BMI

  • jest świadomy konsekwencji jakie niesie niezdrowe odżywianie

  • zna najczęstsze choroby wywołane otyłością

  • zna podstawowe ćwiczenia ogólnousprawniające

  • jest świadomy konsekwencji jakie niesie brak aktywności fizycznej



Forma i metody pracy:

  • praca indywidualna,

  • praca w grupach lub parach

  • praca na sali gimnastycznej lub świeżym powietrzu



Materiały: 

  • projektor

  • gra “Milionerzy”

(https://learningapps.org/watch?v=pvk07vvk320)

  • gra “Koło Fortuny” (https://wheeldecide.com/index.php?c1=3xpompka&c2=5xprzysiad+sumo&c3=%22plank%22&c4=10+brzuszk%C3%B3w&c5=10+skok%C3%B3w+przez+skakank%C4%99&c6=5xwyskok+z+przysiadu&c7=5+brzuszk%C3%B3w+na+pi%C5%82ce&c8=5+uniesie%C5%84+do+g%C3%B3ry+pi%C5%82ki+lekarskiej&col=light&t=Twoje+zadanie+to...&time=5)

  • zabawa przy użyciu kodów QR

  • aplikacja “Zdrowe Zakupy”

  • kostiumy zawodników sumo


Faza wstępna

  1. Nauczyciel zadaje podstawowe pytanie czym dla uczniów jest zdrowy tryb życia

  2. wspólnie z dziećmi przeprowadzamy burzę mózgów odpowiadając na powyższe pytanie.


Przebieg zajęć:

  1. Nauczyciel dzieli uczniów na grupy 4-5 osobowe. Każda grupa otrzymuje papierową piramidę oraz produkty żywnościowe. Ich celem jest dopasowanie jak według nich powinna wyglądać taka piramida i co powinno znaleźć się na samej górze. Po czym analizujemy wspólnie ich pracę oraz przedstawiamy piramidę - jak prawidłowo powinna wyglądać.

  2. Następnie uczniowie dobierają się pary. Każda para otrzymuje od nauczyciela kilka opakowań po produktach różnego pochodzenia oraz nazwę aplikacji, którą mają pobrać na swoje smartphony. Aplikacją uczniowie skanują kod kreskowy na produktach, po czym wyskakuje im informacja o składzie danego produktu oraz czy dany produkt jest zdrowy. Analizujemy również etykiety i informacje o kaloryczności.

  3. Na tablicy pokazujemy wzór na obliczenie swojego BMI oraz wyjaśniamy, co to jest. Każdy uczeń indywidualnie oblicza swoje BMI. Następnie analizujemy czy uczniowie znaleźli się w odpowiednim dla nich przedziale.

  4. Uczniowie przemieszczają się na salę gimnastyczną, gdzie ustawiają się w kolejce. Dwójkami są proszeni o założenie kostiumów zawodników sumo. Teraz mają możliwość sprawdzenia jak funkcjonuje bardzo otyła osoba. Dzieci próbują związać sobie buty, podnieść różne przedmioty z ziemi, mogą również pobiegać po sali.

  5. Nauczyciel uświadamia uczniom jakie problemy niesie za sobą otyłość oraz jakie choroby wywołuje w przyszłości. 

  6. Dzieci mają chwilę przerwy by nabrać siły, w między czasie nauczyciel układa po sali gimnastycznej lub boisku szkolnym karteczki z kodem QR. Dzieci przemieszczają się w jak najszybszym tempie po stacjach. Kody po odblokowaniu zawierają link do filmików z ćwiczeniami, które dzieciom są dobrze znane np. pajacyki. Po wykonaniu ćwiczenia dzieci przechodzą do następnej stacji. 

  7. Na sali gimnastycznej lub zwykłej sali, na projektorze wyświetlamy grę “Koło fortuny”. Chętne dzieci podchodzą do komputera i kręcą kołem a następnie wykonują ćwiczenie, które wylosowali. Na kole znajdują się podstawowe ćwiczenia ogólnousprawniające Dzięki tej zabawie mają okazję je poznać oraz pod okiem nauczyciela dowiedzieć się, czy wykonują je prawidłowo.

  8. Na sam koniec na projektorze wyświetlamy grę “Milionerzy” w celu podsumowania informacji jakie dzieci uzyskały podczas warsztatów. Dzieci grają wspólnie, chętni zgłaszają się do odpowiedzi, mają również możliwość wykorzystania różnych wskazówek.



Faza końcowa:

Krótka rozmowa z uczniami na temat refleksji po zajęciach, jak im się podobały warsztaty oraz co najbardziej. 





Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Wprowadzenie litery K, k na podstawie wyrazu KOT

STOP UZALEŻNIENIOM! UŻYWKOM MÓWIĘ NIE.

Bajki, baśnie i LearningApps