pod red. Moniki Kresy 

 

 

 

Scenariusz lekcji ,, Jak należy traktować rozmówcę – etyka słowa.” 

 

Autorzy: Angelika Miotk-Rogoś, Joanna Lezner. 

 

Grupa wiekowa: Klasa VII 

Czas trwania zajęć: 45 min. 

Temat: ,, Jak należy traktować rozmówcę – etyka słowa.” 

 Cele szczegółowe: 

Uczeń: 

rozumie, na czym polega etykieta językowa i stosuje jej zasady; 
- rozumie, na czym polega grzeczność językowa i stosuje ją w wypowiedziach; 
- rozróżnia normę wzorcową oraz użytkową i stosuje się do nich; 
- rozumie, na czym polega błąd językowy. 

Formy pracy:  

- grupowa; 

zbiorowa. 

Metody: 

- poszukująca; aktywizująca; 
- werbalne: dyskusja; 
- oparte na działaniu: ćwiczenia praktyczne; 

Materiały i narzędzia do pracy: 

komputer, film z kampanii społecznej „Dodaj znajomego”. 

 
Faza wstępna: 

1. Nauczyciel zadaje podstawowe pytanie “Co to jest etyka słowa?”. 

2. Prowadzący zajęcia wspólnie z dziećmi przeprowadza ćwiczenie - burzę mózgów zapisując sugestie uczniów co do terminu ,,etyka słowa”. 

 

Przebieg zajęć: 

  1. Nauczyciel zapoznaje uczniów z zadaniem, polegającym na opracowaniu przez nich dialogów, w którym rozmówcy okazują sobie szacunek, pomimo że mają inne zdanie na dany temat. Uczniowie po wyznaczonym czasie prezentują scenki z wykorzystaniem ich pracy własnej. Następnie nauczyciel omawia wspólnie z uczniami opracowane dialogi, razem z klasą wskazują, które z nich zawierały wyrażenia związane z ,,etyką słowa” oraz te, które stanowią ich zaprzeczenie. 

Nauczyciel dzieli uczniów na grupy 3-4 osoboweZadaniem uczniów jest spisanie zasad, którymi powinni kierować się ludzie, by nie sprawić przykrości innym oraz kłopotów samym sobie podczas wypowiadania się. Po ustalonym czasie grupy prezentują stworzone przez siebie listy. Następnie nauczyciel prosi klasę o wybranie z wszystkich prac najważniejszych zasad, które będą odtąd stosowali na swoich zajęciach – wspólna dyskusja. Podsumowanie wyników. 

2.Nauczyciel wyświetla uczniom materiał pochodzący z kampanii społecznej ,,Dodaj znajomego”. Prosi uczniów o uważne śledzenie filmu, udzielanie odpowiedzi na pojawiające się w nim pytania. Po zakończeniu emisji nauczyciel podsumowuje wyniki, omawia wątpliwości związane z poszczególnymi odpowiedziami. Link do filmu: https://learningapps.org/display?v=ptvo46cq520 


3. Dyskusja. Nauczyciel prosi uczniów o podzielenie się ich doświadczeniem związanych z hejtem, własnego zdania na temat przyczyn „mowy nienawiści” na forach. 

4. Zadanie. Nauczyciel wyświetla pojęcia uczniom takie jak „hejter”, mowa nienawiści”, „troll internetowy”. Zadaniem klasy jest dopasowanie definicji do podanych terminów z poniższych:  

a) ,,osoba, która w zamierzony sposób wpływa na innych użytkowników poprzez ich ośmieszenie lub kierowane pod ich adresem wyzwisk, co z kolei, ma prowadzić do wywołania kłótni”;  

b) ,,określenie osoby, która publikuje w internecie agresywne, obraźliwe lub skrajnie krytyczne komentarze pozbawione rzeczowej argumentacji i wygłaszane pod adresem konkretnej osoby lub grupy osób.”;  

c) ,,negatywne wypowiedzi o członkach grup głoszone na podstawie uprzedzeń o cechach takich jak: rasa, pochodzenie etniczne, narodowość, płeć, tożsamość płciowa, orientacja psychoseksualna, wiek, światopogląd religijny.” 

4. Faza końcowa. Nauczyciel dziękuje uczniom za udział w zajęciach. Pyta uczniów co im się podobało w poruszonym temacie zajęć, jakie aspekty wywołały w nich pozytywne, a które negatywne odczucia. Prowadzący słucha wypowiedzi uczniów. 

 

 
 

Scenariusz opracowała: 

Angelika Miotk-Rogoś, 

Joanna Lezner,  

studentki II roku WSB w Gdyni,  

kierunek: Pedagogika resocjalizacyjna,  

tryb: niestacjonarny,  

grupa: WZ_PELN3_wszyscy 

 

 

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Wprowadzenie litery K, k na podstawie wyrazu KOT

STOP UZALEŻNIENIOM! UŻYWKOM MÓWIĘ NIE.

Bajki, baśnie i LearningApps