Kim chciałbym być w przyszłości?
Autorzy: Patrycja Mielewczyk i Katarzyna Ryś
Scenariusz dla dzieci z przedszkola nr 1 w Gdańsku
Temat zajęć: Warsztaty ,,Kim chciałbym być w przyszłości?’’
Czas realizacji: 45 minut
Grupa wiekowa: 5-6 latki
Cele operacyjne :
poznawcze :
Nauczyciel przedstawia istniejące zawody,
Uczeń uczy się charakterystyki danego zawodu,
Uczeń poszerza swoją wiedzę na temat obowiązków i odpowiedzialności danego zawodu.
Uczeń uważnie słucha tekstów literackich i rozumie ich sens.
kształcące :
Uczeń uczy się komunikacji werbalnej i niewerbalnej,
Uczeń uczy się dłuższych wypowiedzi na temat marzeń o przyszłym zawodzie,
Uczeń uczy się wypowiadać w grupie na temat swoich marzeń.
wychowawcze :
Uczeń nabiera umiejętności postępowania zgodnie z regułami,
Uczeń rozwija postawy tolerancji oraz szacunku dla ludzi wykonujących różne zawody.
Formy i metody pracy:
Metoda oparta na działalności praktycznej – metoda zajęć praktycznych
Metoda oparta na słowie – pogadanka, objaśnienie nowej wiedzy
Oparte na aktywności dzieci :
rozwiązywanie zagadek,
praca indywidualna oraz w grupie,
reagowanie na instrukcje nauczyciela,
swobodna wypowiedź w grupie,
rysowanie,
Oparta na aktywności nauczyciela :
czytanie zagadek,
kierowanie zabawą,
zadawanie pytań, pogadanka,
tworzenie zagadek
Środki dydaktyczne :
Dla dzieci : kolorowe pisaki, kredki, farbki, plastelina, nożyczki
Dla nauczyciela : naklejki w obrazkiem zawodów (rozdane na koniec zajęć dzieciom), wycinanki, gry edukacyjne, wiersz Juliana Tuwima „wszyscy dla wszystkich)
Przebieg zajęć:
Uczniowie rozwiązują zagadki zadane przez nauczyciela :
Choć to nie rolnik, lecz rolę ma, często w teatrze lub w filmie gra. (AKTOR)
Jak się nazywa taki lekarz, którego pacjent głośno szczeka? (WETERYNARZ)
Za ladą sklepową sprzeda to i owo (SPRZEDAWCA)
Kto pracuje w hełmie. Pnie się po drabinie, kiedy syczy ogień i gdy woda płynie? (STRAŻAK)
Kto tnie materiał aby z części małych zrobić bluzkę lub garnitur cały? (KRAWIEC)
Zabawa w grę „ZAWODY”
Osoba prowadząca warsztaty zaprasza dzieci do wspólnego koła w celu przeprowadzenia zajęć. Nauczyciel rozdaje dzieciom karty do gry po jednym zestawie dla każdej grupy.
Nauczyciel przeprowadza krótki wykład wprowadzający na temat zadania (Każda z grup otrzymuje karty do gry ,,Zawody’’. Gra polega na odkrywaniu i dopasowywaniu do siebie karty z rysunkiem zawodu do karty z rzeczą kojarzącą się z danym zawodem, (np. karta z rysunkiem malarza pasuje do karty z rysunkiem pędzla).
Następnie dzieci grają w grę. Po przeprowadzeniu rozgrywki dzieci w swoich grupach układają karty z rysunkami zawodów obok karty z pasującym do tego zawodu symbolem. Każde dziecko wybiera jeden zestaw i opowiada innym, dlaczego chciałby wykonywać wybrany zawód, oraz podaje przykłady czynności wykonywanych w danym zawodzie.
3.
Prezentacja przez nauczyciela wiersza Juliana Tuwima „ wszyscy dla wszystkich”
Rozmowa/pytania na temat wiersza
4.
„ Podróże w czasie „ zabawa językowa wzbogacającą w słownictwo czynne.
Dzieci siadają w kole i każdy po kolei zasiada w środku koła i przenosi się w przyszłość i opowiada kim chciałby być i jak widzi siebie w przyszłości.
Nauczyciel pomaga prowadzić dyskusję, podpowiada uczniom. Przeprowadza krótki wykład podsumowujący (np. Każdy z was wie, kim chciałby być w przyszłości. Ważne jest, aby zdobywać wiedzę, informacje na temat tego, w jaki sposób dany zawód się wykonuje, jakie czynności i przedmioty są z nim związane, w jakim miejscu wykonuje się daną pracę.
5.
Czas na zadania plastyczne ( linki znajdują się na samym dole) dla dzieci oraz quiz podsumowujący zdobytą wiedzę.
Na koniec zajęć osoba prowadząca warsztaty ponawia zapytanie jakie zawody chciałyby wykonywać dzieci. Po otrzymaniu odpowiedzi każde z dzieci otrzymuje ozdobną przypinkę z wybranym przez siebie zawodem.
Podsumowanie zajęć:
Każde dziecko ma ulubiony zawód, który chciałby wykonywać.
Zdarzają się sytuacje, kiedy w danym zawodzie musimy wykonywać czynności, które nam się nie podobają i których nie lubimy.
Dzieci radzą sobie z rozpoznawaniem zawodów z ich atrybutami.
Linki wspomagające zajęcia:
Quiz o zawodach - https://create.kahoot.it/details/6debf5ab-f217-4a75-aaff-4d94f9ad37dd
Wycinanka ubieranka - https://www.superkid.pl/wycinanki-ubieranki-zawody
Julian Tuwim - Wszyscy dla wszystkich
Murarz domy buduje,
Krawiec szyje ubrania,
Ale gdzieżby co uszył,
Gdyby nie miał mieszkania?
A i murarz by przecie
Na robotę nie ruszył,
Gdyby krawiec mu spodni
I fartucha nie uszył.
Piekarz musi mieć buty,
Więc do szewca iść trzeba,
No, a gdyby nie piekarz,
Toby szewc nie miał chleba.
Tak dla wspólnej korzyści
I dla dobra wspólnego
Wszyscy muszą pracować,
Mój maleńki kolego.
Komentarze
Prześlij komentarz