Kim chciałbym być w przyszłości?

 



Autorzy: Patrycja Mielewczyk i Katarzyna Ryś

Scenariusz dla dzieci z przedszkola nr 1 w Gdańsku

Temat zajęć: Warsztaty ,,Kim chciałbym być w przyszłości?’’

Czas realizacji: 45 minut

Grupa wiekowa: 5-6 latki

Cele operacyjne :

poznawcze :

  • Nauczyciel przedstawia istniejące zawody,

  • Uczeń uczy się charakterystyki danego zawodu,

  • Uczeń poszerza swoją wiedzę na temat obowiązków i odpowiedzialności danego zawodu.

  • Uczeń uważnie słucha tekstów literackich i rozumie ich sens.

kształcące :

  • Uczeń uczy się komunikacji werbalnej i niewerbalnej,

  • Uczeń uczy się dłuższych wypowiedzi na temat marzeń o przyszłym zawodzie,

  • Uczeń uczy się wypowiadać w grupie na temat swoich marzeń.

wychowawcze :

  • Uczeń nabiera umiejętności postępowania zgodnie z regułami,

  • Uczeń rozwija postawy tolerancji oraz szacunku dla ludzi wykonujących różne zawody.



Formy i metody pracy:

  • Metoda oparta na działalności praktycznej – metoda zajęć praktycznych

  • Metoda oparta na słowie – pogadanka, objaśnienie nowej wiedzy

Oparte na aktywności dzieci :

  • rozwiązywanie zagadek,

  • praca indywidualna oraz w grupie,

  • reagowanie na instrukcje nauczyciela,

  • swobodna wypowiedź w grupie,

  • rysowanie,

Oparta na aktywności nauczyciela :

  • czytanie zagadek,

  • kierowanie zabawą,

  • zadawanie pytań, pogadanka,

  • tworzenie zagadek

Środki dydaktyczne :

  • Dla dzieci : kolorowe pisaki, kredki, farbki, plastelina, nożyczki

  • Dla nauczyciela : naklejki w obrazkiem zawodów (rozdane na koniec zajęć dzieciom), wycinanki, gry edukacyjne, wiersz Juliana Tuwima „wszyscy dla wszystkich)

Przebieg zajęć:

  • Uczniowie rozwiązują zagadki zadane przez nauczyciela :

  • Choć to nie rolnik, lecz rolę ma, często w teatrze lub w filmie gra. (AKTOR)

  • Jak się nazywa taki lekarz, którego pacjent głośno szczeka? (WETERYNARZ)

  • Za ladą sklepową sprzeda to i owo (SPRZEDAWCA)

  • Kto pracuje w hełmie. Pnie się po drabinie, kiedy syczy ogień i gdy woda płynie? (STRAŻAK)

  • Kto tnie materiał aby z części małych zrobić bluzkę lub garnitur cały? (KRAWIEC)



  • Zabawa w grę „ZAWODY”


  • Osoba prowadząca warsztaty zaprasza dzieci do wspólnego koła w celu przeprowadzenia zajęć. Nauczyciel rozdaje dzieciom karty do gry po jednym zestawie dla każdej grupy.

  • Nauczyciel przeprowadza krótki wykład wprowadzający na temat zadania (Każda z grup otrzymuje karty do gry ,,Zawody’’. Gra polega na odkrywaniu i dopasowywaniu do siebie karty z rysunkiem zawodu do karty z rzeczą kojarzącą się z danym zawodem, (np. karta z rysunkiem malarza pasuje do karty z rysunkiem pędzla).

  • Następnie dzieci grają w grę. Po przeprowadzeniu rozgrywki dzieci w swoich grupach układają karty z rysunkami zawodów obok karty z pasującym do tego zawodu symbolem. Każde dziecko wybiera jeden zestaw i opowiada innym, dlaczego chciałby wykonywać wybrany zawód, oraz podaje przykłady czynności wykonywanych w danym zawodzie.



3.

  • Prezentacja przez nauczyciela wiersza Juliana Tuwima „ wszyscy dla wszystkich”



  • Rozmowa/pytania na temat wiersza



4.

  • Podróże w czasie „ zabawa językowa wzbogacającą w słownictwo czynne.



  • Dzieci siadają w kole i każdy po kolei zasiada w środku koła i przenosi się w przyszłość i opowiada kim chciałby być i jak widzi siebie w przyszłości.

  • Nauczyciel pomaga prowadzić dyskusję, podpowiada uczniom. Przeprowadza krótki wykład podsumowujący (np. Każdy z was wie, kim chciałby być w przyszłości. Ważne jest, aby zdobywać wiedzę, informacje na temat tego, w jaki sposób dany zawód się wykonuje, jakie czynności i przedmioty są z nim związane, w jakim miejscu wykonuje się daną pracę.


5.

  • Czas na zadania plastyczne ( linki znajdują się na samym dole) dla dzieci oraz quiz podsumowujący zdobytą wiedzę.


Na koniec zajęć osoba prowadząca warsztaty ponawia zapytanie jakie zawody chciałyby wykonywać dzieci. Po otrzymaniu odpowiedzi każde z dzieci otrzymuje ozdobną przypinkę z wybranym przez siebie zawodem.



Podsumowanie zajęć:


  • Każde dziecko ma ulubiony zawód, który chciałby wykonywać.

  • Zdarzają się sytuacje, kiedy w danym zawodzie musimy wykonywać czynności, które nam się nie podobają i których nie lubimy.

  • Dzieci radzą sobie z rozpoznawaniem zawodów z ich atrybutami.


Linki wspomagające zajęcia:

Quiz o zawodach - https://create.kahoot.it/details/6debf5ab-f217-4a75-aaff-4d94f9ad37dd

Wycinanka ubieranka - https://www.superkid.pl/wycinanki-ubieranki-zawody



Julian Tuwim - Wszyscy dla wszystkich



Murarz domy buduje,

Krawiec szyje ubrania,

Ale gdzieżby co uszył,

Gdyby nie miał mieszkania?



A i murarz by przecie

Na robotę nie ruszył,

Gdyby krawiec mu spodni

I fartucha nie uszył.



Piekarz musi mieć buty,

Więc do szewca iść trzeba,

No, a gdyby nie piekarz,

Toby szewc nie miał chleba.



Tak dla wspólnej korzyści

I dla dobra wspólnego

Wszyscy muszą pracować,

Mój maleńki kolego.








Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Wprowadzenie litery K, k na podstawie wyrazu KOT

STOP UZALEŻNIENIOM! UŻYWKOM MÓWIĘ NIE.

Bajki, baśnie i LearningApps