Poznajemy zakamarki biblioteki

 Autorzy: Joanna Mielewczyk, Beata Piotrowska 





Scenariusz dla szkoły podstawowej.



Temat zajęć: Poznajemy zakamarki biblioteki.

Czas realizacji: 120 minut

Grupa wiekowa: klasy 1-3 szkoły podstawowej


Cele operacyjne:


Po lekcji uczeń/uczennica:

  • zna zasady i reguły obowiązujące w bibliotece.

  • zna reguły właściwego korzystania z książek.

  • posiada wzbogacone słownictwo o pojęcia: biblioteka, bibliotekarka, książka, encyklopedia, e - książka, audiobook, księgarnia, drukarnia, okładka, strona tytułowa, autor, ilustrator, druk, introligator, poeta, pisarz.

  • umiejętnie wypowiada się na temat książek i ich wartości w życiu człowieka.

  • nabiera nawyków czytelniczych.

  • umiejętnie klasyfikuje książki według wybranej cechy.

  • zna różnorodne wersje tego samego utworu czyli książka, audiobook, e - książka.

  • udoskonaliło umiejętność słuchania ze zrozumieniem.

 


Formy i metody pracy:

  • praca indywidualna

  • zbieranie informacji

  • praca z wykorzystaniem tablicy multimedialnej 

  • praca zespołowa

  • praca kreatywna


Materiały:

  • fragment filmiku Wirtualny spacer po bibliotece - Tydzień Bibliotek 2021- Biblioteka Wolsztyn - YouTube

  • projektor i laptop/komputer z dostępem do Internetu

  • książki o różnej tematyce i w różnym formacie 

  • czasopisma, ilustracje 

  • wiersze o książce Anna Kamieńska “Książka”, Tadeusz Kubiak “ Kup mi, mamo, książeczkę”

  • przybory do rysowania i malowania

  • stemple z ziemniaków

  • różnorodne materiały plastyczne i techniczne


Planowany udział gości: osoba pracująca w bibliotece.


Przebieg zajęć:


  1. Punktem wyjścia jest rozmowa z dziećmi na temat ulubionych książek.  A następnie wspólne oglądanie książek przyniesionych przez dzieci z domu. Przyczepienie do tablicy kolorowej kartki z informacją dotyczącą daty obchodzenia Światowego Dnia Książki czyli 23 kwietnia.

  2. Wirtualny spacer po bibliotece - Tydzień Bibliotek 2021- Biblioteka Wolsztyn - YouTube

  3. Rozmowa dotycząca powiększenia wiedzy dzieci z zakresu funkcjonowania biblioteki przeprowadzona przez zaproszonego gościa. Z uwzględnieniem poniższych zagadnień:

  • Gdzie są biblioteki….w szkole, w domu, w mieście

  • Co robimy w bibliotece….wypożyczamy książki, czasopisma, czytamy książki

  • Jak nazywa się osoba pracująca w bibliotece

  • Od czego zacząć przygodę z biblioteką….założenie karty bibliotecznej

  • Kto może wypożyczać książki

  • Zasady panujące w bibliotece….cisza, nie przeszkadzać innym, nie wolno niszczyć książek, nie wolno krzyczeć

  • Co zrobić żeby znaleźć książkę której szukamy

Spotkanie z zaproszonym gościem zakończy się czasem przeznaczony na zadawanie pytań przez dzieci pracownikowi biblioteki.

  1. Zabawa przy użyciu tablicy interaktywnej i nowoczesnych technologii

 (Kahoot.com).

https://create.kahoot.it/share/biblioteka/2de5e94c-c91e-44ac-97fa-508bf1bd9536

  1. Kolejnym elementem jest projektowanie i wykonanie zakładki do książki przez każde z dziecka. Technika wykonania dowolna z wykorzystaniem dostępnych materiałów. W ten sposób wykonana samodzielnie i zaprojektowana przez dziecko zakładka zostanie zalaminowana i wręczona dziecku.

  2. Dzieci wysłuchają wierszy czytanych przez nauczyciela  a następnie przy użyciu stempli z ziemniaków stworzą własny druk.

  3. Zadania z wykorzystaniem tablicy multimedialnej i nowoczesnych technologii

           https://learningapps.org/display?v=pbkgh8f2n22 


  1. Różne formy pracy z książką czyli oglądanie ilustracji, czytanie, słuchanie czytanych bajek. 

  2. Działania plastyczno konstrukcyjne dzieci przy pomocy nauczyciela wykonują wspólnie swoją pierwszą książkę zaczynając od projektowania okładki, strony tytułowej, oraz treści w formie pisanej lub obrazkowej. Książka stworzona przez dzieci może być zaprezentowana rodzicom podczas najbliższego spotkania oraz każde dziecko z klasy może taką książkę wypożyczyć do domu.

  3. Następnie każde   z dzieci będzie miało możliwość zareklamowania swojej ulubionej książki zachęcając w ten sposób inne dzieci do czytania.

  4. W końcowym etapie zajęć nauczyciel wraz dziećmi stworzy warunki do przeprowadzenia zabawy tematycznej w “bibliotekę”. Jedna z osób pracuje w bibliotece natomiast poszczególne dzieci będą miały możliwość wypożyczania książek lub czasopisma. Podczas zabawy dzieci zamieniają się rolami.

  5. Po zakończeniu odgrywania scenek nastąpi rozmowa i sprawdzenie co dzieci zapamiętały z przeprowadzonych zajęć oraz czy uzyskały odpowiedzi na wszystkie nurtujące je pytania. To również doskonały moment na zadawanie pytań przez uczniów.

  6. Zakończeniem bloku tematycznego  - biblioteka - jest stworzenie kącika bibliotecznego lub kącika książki w klasie. Chętni uczniowie mogą przynieść książki z domu z których już nie korzystają. W ten sposób zgromadzony księgozbiór będzie służył dzieciom na co dzień w klasie lub chętni będą mogli wypożyczyć książki do domu.



Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Wprowadzenie litery K, k na podstawie wyrazu KOT

STOP UZALEŻNIENIOM! UŻYWKOM MÓWIĘ NIE.

Bajki, baśnie i LearningApps