Poznajemy zakamarki biblioteki
Autorzy: Joanna Mielewczyk, Beata Piotrowska
Scenariusz dla szkoły podstawowej.
Temat zajęć: Poznajemy zakamarki biblioteki.
Czas realizacji: 120 minut
Grupa wiekowa: klasy 1-3 szkoły podstawowej
Cele operacyjne:
Po lekcji uczeń/uczennica:
zna zasady i reguły obowiązujące w bibliotece.
zna reguły właściwego korzystania z książek.
posiada wzbogacone słownictwo o pojęcia: biblioteka, bibliotekarka, książka, encyklopedia, e - książka, audiobook, księgarnia, drukarnia, okładka, strona tytułowa, autor, ilustrator, druk, introligator, poeta, pisarz.
umiejętnie wypowiada się na temat książek i ich wartości w życiu człowieka.
nabiera nawyków czytelniczych.
umiejętnie klasyfikuje książki według wybranej cechy.
zna różnorodne wersje tego samego utworu czyli książka, audiobook, e - książka.
udoskonaliło umiejętność słuchania ze zrozumieniem.
Formy i metody pracy:
praca indywidualna
zbieranie informacji
praca z wykorzystaniem tablicy multimedialnej
praca zespołowa
praca kreatywna
Materiały:
fragment filmiku Wirtualny spacer po bibliotece - Tydzień Bibliotek 2021- Biblioteka Wolsztyn - YouTube
projektor i laptop/komputer z dostępem do Internetu
książki o różnej tematyce i w różnym formacie
czasopisma, ilustracje
wiersze o książce Anna Kamieńska “Książka”, Tadeusz Kubiak “ Kup mi, mamo, książeczkę”
przybory do rysowania i malowania
stemple z ziemniaków
różnorodne materiały plastyczne i techniczne
Planowany udział gości: osoba pracująca w bibliotece.
Przebieg zajęć:
Punktem wyjścia jest rozmowa z dziećmi na temat ulubionych książek. A następnie wspólne oglądanie książek przyniesionych przez dzieci z domu. Przyczepienie do tablicy kolorowej kartki z informacją dotyczącą daty obchodzenia Światowego Dnia Książki czyli 23 kwietnia.
Wirtualny spacer po bibliotece - Tydzień Bibliotek 2021- Biblioteka Wolsztyn - YouTube
Rozmowa dotycząca powiększenia wiedzy dzieci z zakresu funkcjonowania biblioteki przeprowadzona przez zaproszonego gościa. Z uwzględnieniem poniższych zagadnień:
Gdzie są biblioteki….w szkole, w domu, w mieście
Co robimy w bibliotece….wypożyczamy książki, czasopisma, czytamy książki
Jak nazywa się osoba pracująca w bibliotece
Od czego zacząć przygodę z biblioteką….założenie karty bibliotecznej
Kto może wypożyczać książki
Zasady panujące w bibliotece….cisza, nie przeszkadzać innym, nie wolno niszczyć książek, nie wolno krzyczeć
Co zrobić żeby znaleźć książkę której szukamy
Spotkanie z zaproszonym gościem zakończy się czasem przeznaczony na zadawanie pytań przez dzieci pracownikowi biblioteki.
Zabawa przy użyciu tablicy interaktywnej i nowoczesnych technologii
(Kahoot.com).
https://create.kahoot.it/share/biblioteka/2de5e94c-c91e-44ac-97fa-508bf1bd9536
Kolejnym elementem jest projektowanie i wykonanie zakładki do książki przez każde z dziecka. Technika wykonania dowolna z wykorzystaniem dostępnych materiałów. W ten sposób wykonana samodzielnie i zaprojektowana przez dziecko zakładka zostanie zalaminowana i wręczona dziecku.
Dzieci wysłuchają wierszy czytanych przez nauczyciela a następnie przy użyciu stempli z ziemniaków stworzą własny druk.
Zadania z wykorzystaniem tablicy multimedialnej i nowoczesnych technologii
https://learningapps.org/display?v=pbkgh8f2n22
Różne formy pracy z książką czyli oglądanie ilustracji, czytanie, słuchanie czytanych bajek.
Działania plastyczno konstrukcyjne dzieci przy pomocy nauczyciela wykonują wspólnie swoją pierwszą książkę zaczynając od projektowania okładki, strony tytułowej, oraz treści w formie pisanej lub obrazkowej. Książka stworzona przez dzieci może być zaprezentowana rodzicom podczas najbliższego spotkania oraz każde dziecko z klasy może taką książkę wypożyczyć do domu.
Następnie każde z dzieci będzie miało możliwość zareklamowania swojej ulubionej książki zachęcając w ten sposób inne dzieci do czytania.
W końcowym etapie zajęć nauczyciel wraz dziećmi stworzy warunki do przeprowadzenia zabawy tematycznej w “bibliotekę”. Jedna z osób pracuje w bibliotece natomiast poszczególne dzieci będą miały możliwość wypożyczania książek lub czasopisma. Podczas zabawy dzieci zamieniają się rolami.
Po zakończeniu odgrywania scenek nastąpi rozmowa i sprawdzenie co dzieci zapamiętały z przeprowadzonych zajęć oraz czy uzyskały odpowiedzi na wszystkie nurtujące je pytania. To również doskonały moment na zadawanie pytań przez uczniów.
Zakończeniem bloku tematycznego - biblioteka - jest stworzenie kącika bibliotecznego lub kącika książki w klasie. Chętni uczniowie mogą przynieść książki z domu z których już nie korzystają. W ten sposób zgromadzony księgozbiór będzie służył dzieciom na co dzień w klasie lub chętni będą mogli wypożyczyć książki do domu.
Komentarze
Prześlij komentarz